Online attributie is een belangrijk onderdeel van digital marketing. In dit artikel leggen wij uit wat online attributie is, hoe het werkt en wat je ermee kunt.
Online attributie is een proces binnen digital marketing met als doel om acties en touchpoints van gebruikers over verschillende online kanalen te identificeren en toe te wijzen aan specifieke marketinginspanningen. Door dit te doen stelt dit jou, als marketeer, in staat om de effectiviteit van je campagnes te meten en inzicht te krijgen in hoe de interacties bijdragen aan jouw conversiedoelen, zoals een aankoop, een lead of een andere gewenste actie.
Er zijn verschillende platforms waar je gebruik van kunt maken als je online attributie toe wilt passen. Door gebruik te maken van deze platforms en de technologie die zij aanbieden ben je in staat om de klantreis in kaart te brengen, van eerste bewustwording tot de uiteindelijke aankoop doordat ze verschillende gegevens verzamelen van bronnen als websites, sociale media, e-mailcampagnes, zoekmachines en meer. Zodra de gegevens zijn verzameld, past het platform analytische modellen toe om de bijdrage en waarde van ieder touchpoint in de conversiefunnel te bepalen. Er zijn verschillende attributiemodellen beschikbaar. Deze vind je hieronder:
Dit is een eenvoudige vorm van attributie waarbij de volledige conversie toe wordt gewezen aan het laatste marketingkanaal of touchpoint waarmee de gebruiker in aanraking kwam. Deze conversie is simplistisch omdat het geen rekening houdt met de invloed van eerdere interacties met andere kanalen.
Dit model is het tegenovergestelde van last-click attributie, waarbij de conversie volledig wordt toegekend aan het eerste marketingkanaal of touchpoint. Dit model houdt geen rekening met alle opvolgende interacties met andere kanalen.
Hierbij wordt de waarde evenredig verdeeld over alle marketingkanalen of touchpoints die hebben bijgedragen aan de conversie. Dit model geeft ten opzichte van first-click en last-click een meer evenwichtige benadering, maar kan nog steeds te simplistisch zijn omdat het geen rekening houdt met de werkelijke impact van elk touchpoint.
Zoals de naam het al zegt, kent deze methode meer waarde toe aan marketingkanalen of touchpoints die dichter bij de conversie liggen in de tijd. Dus, hoe dichter het touchpoint bij de conversie plaatsvond, hoe meer waarde deze ontvangt.
Dit model wijst meer waarde toe aan het eerste en laatste touchpoint in de klantreis en minder aan de tussenliggende touchpoints. De gedachte hierachter is dat het eerste contact en het contact dat zorgt voor conversie de belangrijkste zijn.
Organisaties ontwikkelen hun eigen aangepaste attributiemodellen op basis van specifieke inzichten en doelstellingen. Dit kan complexe modellen bevatten die rekening houden met verschillende factoren zoals gebruikersgedrag, tijdstip van interactie en meer.
Voorbeelden van organisaties die custom attributie aanbieden zijn Billy Grace, Datafy of Singular. Deze platforms gebruiken geavanceerde algoritmen en modellen om nauwkeurige attributie te bieden, hierdoor ben jij in staat om betere beslissingen te nemen over jouw marketingstrategieën en budgetallocaties.
Omdat online attributie jou inzichten geeft die kunnen helpen met het optimaliseren van het marketingstrategie heeft het een aantal voordelen:
Wil jij meer inzicht in jouw marketinginspanningen en ben je op zoek naar een online attributie platform en/of heb je hulp nodig bij het implementeren? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op of plan direct een gratis intakegesprek.